23 Ekim 2016 Pazar

Beyaz Çamaşırlar Neden Sararır? Çamaşırları Beyazlatma Yöntemleri

23 Ekim 2016 Pazar
Evde  grileşen çamaşırlarla mücadelem bir süredir top yapmış durumda. En sonunda kahrederek şu sonuca vardım;

1) Ya evdeki grileşen tüm beyazlarımdan kurtulacak ve birdaha beyaz giyisi almayacaktım
2) Bu durumla mücadele edecek ve beyaz çamaşırlarımı grileşme/sararma illetinden kurtaracak ve ped reklamlarındaki gibi ışıl ışıl beyazlarımla hayatıma devam edecektim.

1.seçenek tabii ki en basit yol olarak benim gibi yanlız yaşayan biri için en mantıklı yoldu, bir çok beyaz giyisimden vaz geçebilirdim, fakat beyaz basic tshirlerim ve yazlık beyaz elbiselerim. Onlara ne olacaktı?? :(  Onları kesinlikle terk edemezdim ben de 2. seçenekten yana şansımı denemeye ve bu durumla mücadele etmeye karar verdim.


Çünkü beyaz giymek güzeldir :)




Her durumda olduğu gibi durumu değiştirmeden önce durumun oluşmasına yol açan nedenlere inerek sorunu oluşumuna engel olmalıydım. Ama nasıl? Bunun için beyaz çamaşırların neden grileştiği/sarardığı konusunu açıklığa kavuşturmak gerek. Uzun süre yaptığım araştırmalar sonucunda beyaz çamaşırların kesinlikle beyazlarla yıkanması gerektiği konusunun önemini anladım. Şimdi diyeceksiniz ki bu yaşa gelmiş bunu öğrenememiş mi? Yooo dostum yoooo. Olay o kadar basit değilmiş meğer. Misal ben tek kişilik çamaşır yıkadığımdan ve beyaz çamaşırım da çok çok az olduğundan çamaşır makinesi boş çalışmasın mantığıyla araya açık gri,yavru ağzı  ya da beyaz ama orasında burasında renkli ufak detaylar olan şeyleri de makineye atarak kendimce tasarruf sağlamaktaydım. Fakat bu beyaz çamaşırların en çok grileşmesine/sararmasına neden olan durum imiş. Öyle ki, beyaz çamaşırların etiketleri renk verebilecek potansiyeldeyse onları dahi keserek makineye atmak gerekiyormuş. O zaman neymiş ufacık etiket falan demeden dikkat etmemiz gerekiyormuş. Bu konuyu çözdüysek dikkat etmemiz gereken diğer bir konuyla devam edelim. Şayet beyaz giyisimizin üstüne bir şey döktük ve hemen makineye atıp yıkayacağız. Bu durumda sıcak suda değil soğuk suda yıkamayı tercih etmeliyiz, çünkü yeni oluşan lekeler çabucak çıkmaya müsaitken sıcak yıkamada lekeler çamaşırın içine işleyerek lekenin çıkmasını daha da zorlaştırır.
Tüm bu durumları anladığımıza göre beyaz çamaşırları nasıl yıkayalım da kar gibi beyaz olsun kısmına geçebiliriz.


Öncelikle beyaz çamaşırları en fazla iki kere giydikten sonra yıkayalım. Beyaz çamaşırların yapısı kirleri hapsetmeye meyilli olduğundan fazla kirlenmesini beklemeden yıkanması gerekmekte.
Eğer çamaşırda ekstra bir leke söz konusuysa yıkamadan önce lekeye aşağıdaki yöntemlerden birini uygulayabilirsiniz;

1) Lekeye haricen leke çıkarıcı uygulayarak ovup bir süre bekledikten sonra çamaşır makinesinde yıkayabilirsiniz.
2) Karbonat ve limonsuyu karışımını lapa kıvamında lekenin üstüne uygulayarak ovup bir süre bekledikten sonra çamaşır makinesinde yıkayabilirsiniz.
3) Giyisiyi karbonatlı suda 1 gece beklettikten sonra çamaşır makinesinde yıkayabilirsiniz.
(Daha çok sararmalar için etkili)
4) Giyisiyi çamaşır suyu karıştırılmış suda beklettikten sonra makinede yıkayabilirsiniz.



Makinede yıkama sırasında beyazlar için önerilen 90 derece giyisilere zarar verip uzun vadede çamaşırların daha çok grileşmesine yol açar. Bu nedenle ben  beyazlar için makineyi 70 dereceye düşürerek yıkama yapıyorum. Çamaşır deterjanı olarak Haci Şakir Granül (şu an piysadaki en sağlıklı deterjan) + çamaşır sodası kullanıyorum.
Ek çözümler için çamaşır makinesinin yıkama gözüne çamaşır suyu da ekleyebilirsiniz, Ama çamaşır suyunun oksijenli çamaşır suyu olmasına dikkat edin lütfen, diğer çamaşır suları çamaşırın sararmasına yol açıyor. Birde çamaşır sulu yıkama yapacaksanız makinenizi uzun programda çalıştırın ki çamaşırlar çamaşır suyundan arınsın.Çünkü çamaşır suları da yoğun kimyasal içerdiğinden iyi arınmaması durumunda çamaşırların yıpranmasına neden oluyor.
Beyaz çamaşırlar söz konusuyken çamaşır makinesinin yıkama gözüne çamaşır suyu eklemenin yanı sıra; leke çıkarıcı, limon suyu, elma sirkesi, karbonat,aspirin, oksiyenli su,  çivit de ekleyebilirsiniz. Her biri internette sıkça tavsiye edilen yöntemler. Bir çoğunun etken maddesi aynı olduğundan denememekle birlikte sorun yaratacağını sanmıyorum. Önümüzdeki dönemde farklı bir yöntem uygularsam yine yazıyı güncelleyerek bilgi veririm.
Son olarak uyguladığım bir diğer yöntem de çamaşırlar yıkanırken makine detarjanın tamamını aldıktan sonra,  en köpüklü halindeyken makineyi durdurup duruma göre çamaşırları bir kaç saat ya da bir gece o şekilde makinede bekletmek. Böylelikle sıcak su, deterjan, çamaşır sodası ile birlikte bir süre bekleyen çamaşır daha temiz bir şekilde makineden çıkıyor. Bu yöntemi internette bir kaç forumda okuyarak son 3-4 yıkamamda uyguladım ve gerçekten farkettiğini gördüm. İlk yıkamada tamamen beyazlamasa da 4-5 yıkamada kesinlikle çamaşırlar bembeyaz oluyor.


























Demem o ki , beyaz çamaşırlarınızdan vaz geçmeyin. Hayat bir mücadele ve bazen çamaşırlarla da olsa mücadele etmek gerek :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder